Nový výzkum vědců Národního institutu SYRI ukazuje, že agresoři ve školních třídách mohou profitovat z přátelství s vrstevníky. Sympatie jako takové ovlivňují vnímání agresorů ve třídě – spolužáci je méně často označují jako agresory, což mění dynamiku třídního kolektivu. Studie, která zahrnuje analýzu 27 tříd a 632 adolescentů, se zaměřila na roli fyzické agrese a vliv emocionálních vazeb mezi studenty.
„Sympatie ke spolužákovi zvyšují pravděpodobnost, že ho ostatní budou vnímat jako obránce, a ne jako agresora. To ukazuje, že sociální vazby mohou hrát klíčovou roli při formování vnímání jednotlivých rolí ve třídě,“ vysvětlil Tomáš Lintner z Masarykovy univerzity, který výzkum vedl. Výsledky ukazují, že normy ve třídním kolektivu řídí interakce mezi sympatiemi a rolemi definovanými jako agresor, oběť a obránce.
Zajímavým zjištěním je fakt, že studenti vnímají spolužáky skrze optiku svých sociálních vztahů. „Naše analýza odhalila, že loajalita mezi přáteli může vést ke zkreslenému hodnocení agrese, kde skupinová sounáležitost často převažuje nad individuálními vztahy. To může ztěžovat práci učitele a psychologa při identifikaci šikany na školách, protože výpovědi žáků o tom, kdo je agresor, oběť a obránce, budou silně zkreslené jejich příslušností do vrstevnických skupin,“ dodal Lintner.
Důležitou součástí výzkumu bylo použití pokročilých modelů sociálních sítí, které umožnily sledovat, jak se vnímání agresorů, obětí a obránců mění v průběhu času. Data byla sbírána během šesti měsíců a výzkum naznačil, že sympatie nejen ovlivňují vnímání role agresora, ale také přispívají k utváření třídních norem, které určují, jaké chování je přijatelné.
Aktuální výzkum přináší nové perspektivy pro pochopení vztahové dynamiky ve školních třídách a poskytuje podklad pro cílenější intervence zaměřené na agresivní chování mezi žáky. „Sympatie mezi studenty jsou zásadní ve vztahovém výzkumu agrese. Zohlednění tohoto faktu do budoucna umožní cílenější intervence. Pomůže nám odlišit běžné konflikty mezi vrstevníky od skutečných případů agrese,“ dodal Lintner.
Více informací naleznete ve studii publikované v časopise Aggressive Behavior: http://dx.doi.org/10.1002/ab.70020
Ilustrační foto: www.pexels.com
Zařazení: juniorní výzkumník
+421 949 121 655 tomas.lintner@mail.muni.cz Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU